2 av Teslas modeller hamnade bland
världens 10 mest sålda bilar 2022

Enligt uppgifter från JATO Dynamics registrerades 79,4 miljoner nya fordon globalt under 2022, vilket är en minskning med 2% jämfört med de 80,7 miljoner enheter som registrerades under 2021. Positiva resultat på flera framväxande marknader (Indien, Mellanöstern, Sydostasien, Afrika) som stod för 24% av de globala volymerna, var tillräckligt betydande för att kompensera för nedgångar i Nordamerika, Europa och Kina.

 

Felipe Munoz, global analytiker på JATO Dynamics, kommenterade: “Denna minskning kan tillskrivas två huvudfaktorer. Först och främst ledde pågående störningar i försörjningskedjan och bristen på halvledare i Nordamerika och Europa till en minskning av tillgängligheten av nya fordon, medan försäljningen i Kina, världens största marknad, försvagades.” Under 2022 svarade dessa tre regioner tillsammans för 69% av den totala globala försäljningen.

 

Utöver dessa utmaningar bidrog även den pågående konflikten i Ukraina till nedgången. Till följd av sanktioner drabbades den ryska marknaden kraftigt med en försäljningsminskning på 59% – vilket motsvarar ungefär 1 miljon enheter. “Marknaden skiftar bort från traditionella bilproducenter och blir alltmer beroende av importörer. Västerländska märkens tillbakadragande har skapat en möjlighet för Kina att utöka sin närvaro på den ryska bilmarknaden, som var den 21: a största globalt under 2022”, kommenterade Irina Dedova, områdeschef för Östeuropa på JATO Dynamics.

 

I motsats till detta sköt efterfrågan i Indien i höjden med 24%, till ett nytt rekord på 4,37 miljoner registrerade enheter. Detta resultat gjorde att Indien passerade Japan och blev världens tredje största bilmarknad. Trots volymökningen såldes endast 3,1 fordon per 1 000 invånare – den lägsta siffran bland de 25 största fordonsmarknaderna.

 

Ravi Bhatia, president och direktör på JATO Dynamics India, kommenterade: “Konsumenternas förtroende har stärkts av den återhämtande ekonomin och stödjande regeringspolitik, inklusive produktionslänkade incitament på totalt $7,5 miljarder under de kommande fem åren för att uppmuntra export, samt införandet av en ny policy för skrotning av fordon för att öka efterfrågan på nya fordon. Banker och finansinstitut har också blivit mer tillmötesgående när det gäller att erbjuda lån till konkurrenskraftiga räntor”.

 

Ekonomiska incitament, efter-pandemiska åtgärder och fördelar bidrog till att öka efterfrågan i Mellanöstern. Nya fordonsregistreringar över de sex länderna i Gulfstaternas samarbetsråd nådde 2,75 miljoner enheter – 46% av regionens totala. Samir Sawalhi, vicepresident på JATO Dynamics Mellanöstern, tillade: “Mellanöstern ser ut att ta en allt viktigare roll i den globala bilindustrin; Saudiarabien – världens 19:e största bilmarknad – siktar på att bli en hub för produktion av elbilar med förväntade investeringar på upp till $50 miljarder under de närmaste tio åren.”

 

På den afrikanska marknaden ökade volymen med 5,5% till 1,15 miljoner enheter. Detta drevs av en ökning av registreringar med 14% i Sydafrika – kontinentens största marknad, som stod för 44% av det totala. Norra Afrikas volym stod för 42% av kontinentens totala, medan Södra Afrika representerade 45%. I motsats till detta stod Öst-, Central- och Västafrika för 4,8%, 1,3% och 6,7% av den totala volymen.

Elbilarnas framfart fortsätter

Under 2022 ökade den totala volymen av elbilar (BEV) med 66% till totalt 7,37 miljoner enheter – en årlig ökning med 2,9 miljoner enheter. Detta överträffade ökningen på 2,4 miljoner enheter som observerades mellan 2020 och 2021. Förra året hoppade den globala marknadsandelen för BEV från 5,5% 2021 till 9,3%. Regionalt säkrade endast Kina och Europa en tvåsiffrig andel av marknaden med 15,6% respektive 12,2%.

 

Felipe Munoz, JATO’s Global Analyst, kommenterade: “Elbilarnas boom ser ut att bestå. Regeringar i den utvecklade världen har fortsatt att erbjuda generösa incitament, vilket uppmuntrar konsumenter att byta bort från bensin- och dieselfordon, medan genomsnittspriserna har minskat tack vare introduktionen av mer prisvärda modeller från biltillverkarna.”

 

Norge fortsatte att sätta standarden för elbilsadoption globalt. Förra året var 71% av de lätta fordon som registrerades i landets elbilar, men det var Hongkong som registrerade den högsta marknadsandelens ökning från 24,4% 2021 till 53,1% förra året. “Skrotningsprogrammet för fordon som är minst sex år gamla, och skattebefrielsen för nya elbilar upp till ett visst pris, gör att många konsumenter byter från bensin till el,” kommenterade Bo Yu, områdeschef för JATO Dynamics Kina.

 

Kina ledde vägen som världens största marknad när det gäller volym och stod för 53% av den globala försäljningen – en betydande marginal mer än landets andel av den totala globala försäljningen av lätta fordon på 32%. Kinas framgång beror på kortare väntetider för elbilar jämfört med bensin- och dieselfordon och ett växande erbjudande för konsumenterna – under 2022 lanserades 15 nya varumärken i Kina. Medan Tesla ledde elbilsracet 2022 med en försäljningsökning på 43%, förlorade den amerikanska tillverkaren marknadsandelar till Kinas biltillverkare, ner 3 procentenheter till 17,6%.

Toyota dominerar återigen

Under 2022 var Toyota den mest sålda biltillverkaren i världen, med ansvar för 13 av varje 100 nya lätta fordon som köptes. Den japanska tillverkaren kunde öka sin globala marknadsandel med 0,3 procentenheter tack vare starka resultat i Kina – nu dess största marknad före USA och Japan. Dessa resultat förklaras av Toyotas starka erbjudande inom både hybridfordon och SUV:er – under 2022 sålde Toyota fler än Volkswagen Group och blev därmed världens mest säljande SUV-tillverkare.

Precis som 2021 säkrade Volkswagen Group andra platsen bakom Toyota i rankingen av biltillverkare, men såg en volymminskning på 10%, förlorade 0,7 procentenheter av marknadsandelen. I Kina, tillverkarens näst största marknad, föll försäljningen med 6% på grund av ökad lokal konkurrens, men den förblev den ledande biltillverkaren både i Kina och Europa.

 

Hyundai-Kia följde på tredje plats tack vare sin starka marknadsposition i Korea, Indien, Nordamerika och Europa. Till skillnad från sina rivaler i Europa och USA har Hyundai-Kia en relativt spridd försäljningsfördelning, med 71% av globala försäljningar över 4 regioner. På fjärde plats såg Stellantis en total volym på 5,8 miljoner enheter – en minskning med 10%. I Europa sjönk dess försäljning med 14% med leveranskedjeproblem som påverkade tillgängligheten av fordon. Trots detta var Stellantis den mest säljande biltillverkaren i Latinamerika. General Motors sålde 4,6 miljoner enheter för att sluta topp fem, med Chevrolet som stod för 62% av totalen (exkluderar gemensam volym med SAIC-Wuling).

 

År 2022 var den snabbast växande biltillverkaren BYD. Den kinesiska biltillverkaren kunde vinna 1,5 procentenheter av den globala marknadsandelen tack vare sitt starka erbjudande över alla huvudsakliga segment och konkurrenskraftiga sortiment av elbilar. BYD följde Tesla som världens näst mest säljande tillverkare av elbilar, med en volymökning på 184%, till över 911,000 enheter under 2022. För biltillverkare som Suzuki, Mahindra och Tata innebar ökad efterfrågan i Indien att deras volymer också ökade.

Tesla bland de mest säljande modellerna

Tesla placerade två av sina fyra tillgängliga modeller 2022 på topp 10-listan. Enligt JATOs data för 53 marknader, tillsammans med ytterligare forskning och uppskattningar för ytterligare nittiofem marknader, var Tesla Model Y det tredje mest sålda personbilen i världen 2022 – endast bakom de traditionella storsäljarna, Toyota RAV4 och Toyota Corolla/Levin sedan.

 

Munoz fortsatte: “Det är ett historiskt ögonblick att se en renodlad elbil inte bara så nära toppositionen, men ett relativt nytt märke som lyckas så bra i den globala rankningen, särskilt med tanke på att de inte är de mest prisvärda fordonen.”

 

Längre ner placerade sig Tesla Model 3 på tionde plats – dock tappade den en position jämfört med 2021. Toyota placerade fem modeller på topp 10, medan Ford, Nissan och Honda placerade en modell var.

Globala framgångar för kinesiska tillverkare

En annan intressant trend som framkom förra året var den ökande inflytelserika rollen som kinesiska märken spelar utanför Kina. 2022 såldes nästan 1,5 miljoner lätta fordon tillverkade av kinesiska tillverkare utanför Kina – en ökning med 48% jämfört med 2021. Denna tillväxt drevs av ett mer konkurrenskraftigt, högkvalitativt utbud, och en stor satsning på prisvärda EV-segment.

 

Kinas tillverkare hittar sätt att förbättra sin position på den globala marknaden. Medan vissa introducerar produkter till nya marknader direkt, märker andra om sina fordon och säljer dem under varumärken som är väl etablerade på västerländska marknader. Dessutom producerar vissa kinesiska biltillverkare fordon för västerländska tillverkare som har ambitioner att öka sin närvaro på marknaderna genom ett mer konkurrenskraftigt produktutbud.

Tillväxten hos Kinas tillverkare känns även av på tillväxtmarknaderna där deras marknadsandel hoppade från 4,8% 2021 till 6,4% förra året. Även om detta fortfarande är en relativt liten procentandel, har Kinas tillverkare lyckats ta marknadsandelar från de europeiska och koreanska biltillverkarna. I regioner som Eurasien mer än fördubblades marknadsandelen för Kinas tillverkare, från 6,2% 2021 till 12,8% 2022.

SUV:ar fortsätter att öka i popularitet

Trots att den totala marknaden sjönk med nästan 2% mellan 2021 och 2022, ökade försäljningen av SUV:ar med 2,3% till ett rekord på 32,8 miljoner enheter. Den globala marknadsandelen för dessa fordon hoppade från 39,7% 2021 till 41,3%.

 

SUV:ar såg den snabbaste tillväxten i Europa, med en ökning av marknadsandelen på 4,3 punkter, vilket resulterade i ett nytt rekord på 43% av alla lätta fordonsförsäljningar – den näst högsta siffran globalt. I Nordamerika stod SUV-försäljningen för 54% av den totala försäljningen av lätta fordon, medan dessa fordon representerade 41% av marknaden i Kina.

 

2022 var de flesta av dessa fordon som såldes över hela världen kompakta SUV:ar, med en total på 15,6 miljoner enheter. Försäljningen av små SUV:ar nådde 7,6 miljoner enheter, följt av mellanstora SUV:ar med 5,05 miljoner enheter, och lyxiga SUV:ar med 4,5 miljoner nya försäljningar.

 

Ökningen i försäljningen av SUV:ar kom på bekostnad av traditionella segment som sedaner, halvkombi, MPV:er och kombibilar som upplevde en minskning med 2% till 33,3 miljoner enheter. Försäljningen av pickup-trucks minskade med 2% på grund av lägre efterfrågan i Nordamerika – den största marknaden för dessa fordon.